Wednesday, July 16, 2008

Debate

KUALA LUMPUR: Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek defended his words in the debate against PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim.

What he said about Anwar in Tuesday night's debate was to criticise the former deputy prime minister’s policy stance during the financial crisis in 1998, said Shabery.

"What I talked about was really his policies and his leadership record so as to question his credibility.

"I just wanted to strengthen my argument that what he says takes advantage of the people's misery which is really caused by what is going on in the world.

"Personal attacks would be more about criticising what he likes, his clothes or his face," Shabery told reporters at the Parliament lobby on Wednesay.

Shabery said Anwar was the one who personally attacked him when he brought up Semangat 46, which he used to be a member of.

Shabery said he was satisfied with his performance and had also received many SMS messages either congratulating him or attacking him.

"Some support me and some are angry with me. But that's normal."

Shabery said he was more interested that the debate was actually something which brought Malaysian democracy forward.

"It is not a question of who won or lost, but that there was a platform to put our views forward."

Shabery said debating was a good and fair way and he hoped that it would be an institutionalised part of Malaysian politics in the future.

He said this would mean the people would not look at a politician based on how much money he had, but based on his ideas and public relations skills.

He added that he did not mind a return match with Anwar on the same topic.

(Source : The Star)

____________________________________________________________________



Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek mengambil bahagian dalam perdebatan bersejarah mengenai kenaikan harga minyak yang disiarkan secara langsung malam ini.

Perdebatan tersebut yang bertajuk "Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak" berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur.

Ia bermula jam 9 malam selama sejam.

Orang ramai menonton secara langsung perdebatan tersebut di internet melalu Global Media Channel dan BernamaTV - atau di saluran-saluran televisyen yang disiarkan oleh TV9, Astro Awani dan Bernama TV.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 02Perdebatan tersebut bermula dengan Anwar dan Shabery, masing-masing diberi masa empat minit sebagai pembuka bicara. Ia diikuti dengan soalan dari moderator Datuk Johan Jaaffar yang juga pengerusi DBP.

Kemudiannya dua ahli panel yang masing-masing mewakili Shabery dan Anwar bertanya soalan kepada kedua-duanyanya - editor Siasah, Zulkifli Sulong dan naib canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Datuk Nordin Kardi.

Anwar berkata kerajaan boleh menjimatkan sekurang-kurang RM2 bilion sekiranya ia mengurangkan tahap simpanan tenaga negara daripada 40 peratus sekarang kepada 20 peratus dan dimanfaatkan untuk menurun harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat.

Dengan itu, katanya, kerajaan dapat mengurangkan bayaran yang tinggi kepada syarikat penjana kuasa bebas (IPP) dan mengelak Petronas dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada terus menanggung kerugian.

Di samping itu, katanya, lebih banyak lagi dapat diselamatkan jika dapat dikurangkan kebocoran yang berlaku, termasuk RM700 juta akibat kebocoran dan penyelewengan dalam pembekalan diesel.

Menurutnya, kerajaan juga boleh memperuntukkan RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak.

Berdasarkan cadangan tersebut, katanya, harga petrol boleh diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 seliter.

"Saya minta dengan baik dan ikhlas, betulkan ini, kita boleh jimat ini," katanya.

Dalam ucapan pembukaannya, Anwar menegaskan melalui pengurusan ekonomi yang baik dan pembasmian rasuah, penjimatan kos membolehkan harga petrol dikurangkan sebanyak 50 sen, bagi meringan beban rakyat akibat kenaikan mendadak harga bahan bakar tersebut.

Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 juta membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak.

Shabery pula menjawab kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM50 bilion jika ia mengekalkan harga minyak pada kadar RM1.92 seliter dan akan menjejaskan peruntukan untuk pembangunan yang lain.

Lagi pula, tambahnya, harga minyak dipengaruhi oleh faktor global. Beliau mengimbau krisis global pada 1973-74 ketika rakyat menyokong tindakan Tun Razak Hussein menubuhkan Petronas, tetapi mendakwa Anwar membantahnya, seperti yang dilakukannya sekarang.

Menurut Shabery lagi, jika subsidi ditingkatkan, ia akan menguntung orang berada dan juga rakyat asing. Oleh itu, katanya, mengapa tidak wang disalurkan terus kepada rakyat yang memerlukannya.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 05Menurutnya lagi, Finland dan Norway sebagai contoh, tidak memberi subsidi dan mempunyai prestasi ekonomi yang baik.

Anwar bagaimanapun berkata, negara ini tidak boleh dibandingkan dengan Norway yang mempunyai 10 kali ganda pendapatan perkapita daripada Malaysia.

Menurutnya, kenaikan mendadak harga minyak telah membebankan golongan miskin dan terpinggir dan meningkatkan lagi beban hidup mereka.

Tambahnya, Petronas mengaut keuntungan besar dan menduduki kumpulan 10 syarikat minyak tertinggi dari segi keuntungannya.

Bagaimanapun, katanya, Petronas adalah hak rakyat dan pengurangan 50 sen harga petrol adalah langkah pertama ke arah itu. Malah, katanya, kenaikan harga minyak tidak disokong oleh rakyat, kecuali ahli-ahli parlimen BN sahaja.

Shabery kemudiannya menarik perhatian hadirin ke negara Venezuela dan Iran, yang mempunyai harga minyak yang murah tetapi kadar inflasi yang tinggi.

Tetapi di Malaysia, katanya, kerajaan berjaya menangani krisis makanan, malah menurutnya harga beras di negara ini lebih murah dari di Thailand. Jadi, katanya, tidak perlu mengadakan demonstrasi di jalan - merujuk tindakan pembangkang membantah kenaikan harga minyak.

Anwar pula menegaskan bahawa bagi setiap AS$1 kenaikan harga minyak dunia, Malaysia memperolehi RM360 juta. Dan kenaikan kadar inflasi yang tinggi akan memburukkan ekonomi negara.

Shabery kemudiannya membangkitkan bahawa IPP wujud ketika Anwar dalam kerajaan, dan mendakwa bekas menteri kewangan itu mempertahankan kontrak mereka ketika itu.

Malah, katanya, Anwar menggunakan kaedah Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk cuba menangani krisis pada 1997-98. Tambahnya, walaupun rakyat dalam kesukaran, tetapi mereka masih cukup untuk makan.

Anwar pula bertanya mengapa kerajaan memungkiri janji pilihanraya untuk tidak menaikkan harga minyak. Sebaliknya, kata beliau, kita harus melihat Malaysia sebagai sebuah negara pengeksport minyak.

Shabery kemudiannya menegaskan bahawa Malaysia bukan sebuah negara utama pengeluar minyak dan menurutnya hanya 26 peratus keuntungan Petronas datangnya dari sumber tempatan dan syarikat minyak negara itu menggunakan keuntungannya untuk mencari minyak di luar negara. Dan Petronas kini muncul sebagai sebuah syarikat minyak terkemuka.

Anwar mengakui bahawa IPP diwujudkan ketika beliau dalam kerajaan, tetapi meminta Shabery meneliti rekod mengenai perkara itu.

Beliau berkata, Tan Sri Ani Arope (pengerusi TNB ketika itu) membantah terhadap EPU (Unit Perancang Ekonomi) dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung IPP.

Dan sebab itulah beliau meletakkan jawatan, jelas Anwar.

Menurutnya, IPP mengaut keuntungan berbilion ringgit tetapi Petronas dan TNB menanggung kerugian.

Katanya, kebocoran dan kronisme boleh ditangani dan menjimatkan sejumlah RM3 bilion. Malah, kata Anwar lagi, tindakan menaikkan secara mendadak harga minyak sekarang adalah preskripsi IMF.

Oleh itu, katanya, adalah satu fitnah untuk mengatakan bahawa beliau tunduk kepada kehendak IMF sewaktu krisis ekonomi pada 1997-98.

Anwar berkata, terdapat dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar kepada kerajaan tahun ini, dan mengapa tidak boleh diambil RM1 bilion untuk mengurangkan harga minyak.

(Source : Malaysiakini)

____________________________________________________________________


KUANTAN: The fuel price debate between Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek and Parti Keadilan Rakyat (PKR) de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim will be aired live on TV9, Astro Awani and Bernama TV.

Ahmad Shabery said he preferred it not to be aired by RTM as this could be seen as him trying to seek popularity.

However, RTM could air the debate live if its director-general wished to, especially because RTM is available throughout the country, he told reporters after the official opening of the new state broadcasting complex here yesterday.

The debate is organised by news portal Agenda Daily and will take place at Dewan Bahasa dan Pustaka in Kuala Lumpur at 8.30pm today.

Ahmad Shabery said the debate had to be aired live so that the public would not have the perception that it was being doctored before going on air.

“The debate is to have a clear picture of the government's decisions and policies as well as to correct public perception on the matter,” he said.

He said all this while, the Opposition, and particularly Anwar, had been giving misleading information.

“As Information Minister, it is my responsibility to inform them on what is right,” he added.

Meanwhile, PKR vice-president Azmin Ali said the party was ready for the debate but was not sure if Barisan Nasional was ready.

“In fact, Anwar wants to debate with Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi or Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak or both of them, and not the Information Minister.

“We are prepared to go on,” he said at the Parliament lobby yesterday.

Anwar has reportedly promised to reduce fuel prices if the Opposition formed the government.

(Source : The Star)

====================================================================


1. "...policies and his leadership" What's wrong with his policies and leadership? What about yours?

2. "...what is going on in the world" We know what is happening in the whole world... you shouldn't repeat the same sentence for a thousand times. Thanks.

3. "Personal attacks..." Mentioning about his demonstration in 1974 and blaming him fought against Tun Razak that happen ages ago isn't a personal attack. What do you call it then?

4. "...Semangat 46" Truth hurt isn't it? How many times you mentioned about 1974 issue? Do you want to change the oil price in 1973, 1974 and 1990? You mentioned those years... remember?

5. "...satisfied" Satisfy? Hello... even me, colleagues, friends and family have no idea what were you bragging about last night. No point at all... no figure, no fact... rather than history? No thanks, we could buy a historical book and read okay?

6. "...democracy" Malaysia? Democracy? Is it?

7. "he did not mind a return match with Anwar" Oh please don't... find someone better please? Or there is none?

8. "Datuk Nordin Kardi" Now you know what is IPP?

9. "RM2 bilion" Why not decrease it for 20% if that could bring good to Malaysian?

10. "RM700 juta" 700 millions is not little ministers! Nothing could be done eh?

11. "RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak" 6 millions dividend for government and we just need 1 billion to decrease the oil price is too much?

12. "diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 seliter" if government can give 1 billion out of 6 billions the amount of dividend given from Petronas... we could decrease RM0.50. The price of oil will be decrease from RM2.70 to RM2.20.

13. "Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 juta membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak." Government should refer back to the IPP agreement... by paying less to IPP could save a lot of money and this could help Malaysian too

14. Shabery pula menjawab kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM50 bilion jika ia mengekalkan harga minyak pada kadar RM1.92 seliter dan akan menjejaskan peruntukan untuk pembangunan yang lain. DSAI said decrease RM0.50 which the price should be RM2.20 not RM1.92 okay? So, why mention RM50 billions?

15. Lagi pula, tambahnya, harga minyak dipengaruhi oleh faktor global. Beliau mengimbau krisis global pada 1973-74 ketika rakyat menyokong tindakan Tun Razak Hussein menubuhkan Petronas, tetapi mendakwa Anwar membantahnya, seperti yang dilakukannya sekarang. Again about 1974? *puke* Are we talking about 1974 or 2008?

16. Menurut Shabery lagi, jika subsidi ditingkatkan, ia akan menguntung orang berada dan juga rakyat asing. Oleh itu, katanya, mengapa tidak wang disalurkan terus kepada rakyat yang memerlukannya. So, now the money really goes to the poor? How? Have you ever think of the poor who lives in rural place and did not use petrol since they don't have any car or motorbike... but they still have to buy rice, flour and other groceries right? Do you think the groceries price won't increase when the oil price rocket up?

17. Finland dan Norway sebagai contoh, tidak memberi subsidi dan mempunyai prestasi ekonomi yang baik Norway? Their salary is 10 time more than us!

18. negara ini tidak boleh dibandingkan dengan Norway yang mempunyai 10 kali ganda pendapatan perkapita daripada Malaysia. I agree DSAI

19. kenaikan mendadak harga minyak telah membebankan golongan miskin dan terpinggir dan meningkatkan lagi beban hidup mereka. I agree with DSAI... Increment RM0.70 on oil price is really too much! Some of my friends even asked me whether my saving depreciate. They said... the saving should increase as time goes by but all in sudden it is otherwise. Why? They don't overspend but all price (remember not only oil price increase when this oil crisis happen) just increase crazily. Now FOMCA make a campaign "Buy Nothing" Day? Kidding eh? Trust me, I don't simply buy thing... I buy after consideration whether the thing is really needed but why I also feel the heat?

20. Petronas mengaut keuntungan besar dan menduduki kumpulan 10 syarikat minyak tertinggi dari segi keuntungannya. Top ten in the world? Where's the money goes?

21. Petronas adalah hak rakyat dan pengurangan 50 sen harga petrol adalah langkah pertama ke arah itu. Malah, katanya, kenaikan harga minyak tidak disokong oleh rakyat, kecuali ahli-ahli parlimen BN sahaja. Yes, we Malaysian never agree... it happen all in sudden without warning.

22. Venezuela dan Iran Shabery... Venezuela and Iran have cheap oil and bad inflation? So, what you want to say here is Malaysia has expensive oil and no inflation? It was 4.8% last time and now it's 8%... remember?

23. kerajaan berjaya menangani krisis makanan, malah menurutnya harga beras di negara ini lebih murah dari di Thailand. Jadi, katanya, tidak perlu mengadakan demonstrasi di jalan - merujuk tindakan pembangkang membantah kenaikan harga minyak Shabery... do you know about rice grade? You want to say rice in Malaysia is better than Thailand? Why bringing up demonstration when we talk about oil?

24. bagi setiap AS$1 kenaikan harga minyak dunia, Malaysia memperolehi RM360 juta. Dan kenaikan kadar inflasi yang tinggi akan memburukkan ekonomi negara RM360 millions? Wow!

25. IPP wujud ketika Anwar dalam kerajaan, dan mendakwa bekas menteri kewangan itu mempertahankan kontrak mereka ketika itu. So? What do you want to say? Are you talking about oil or DSAI? Come on...

26. Anwar menggunakan kaedah Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk cuba menangani krisis pada 1997-98. Tambahnya, walaupun rakyat dalam kesukaran, tetapi mereka masih cukup untuk makan Oh you want to wait until 80-90% Malaysian live in poverty?

27. mengapa kerajaan memungkiri janji pilihanraya untuk tidak menaikkan harga minyak Yes... why? Who betrays who?

28. Malaysia bukan sebuah negara utama pengeluar minyak dan menurutnya hanya 26 peratus keuntungan Petronas datangnya dari sumber tempatan dan syarikat minyak negara itu menggunakan keuntungannya untuk mencari minyak di luar negara And... you said in the debate oil will vanish in 2015? Lol.

29. Beliau berkata, Tan Sri Ani Arope (pengerusi TNB ketika itu) membantah terhadap EPU (Unit Perancang Ekonomi) dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung IPP.

Dan sebab itulah beliau meletakkan jawatan, jelas Anwar. Clear enough?

30. IPP mengaut keuntungan berbilion ringgit tetapi Petronas dan TNB menanggung kerugian Then why let IPP taking advantage?

31. Katanya, kebocoran dan kronisme boleh ditangani dan menjimatkan sejumlah RM3 bilion. Malah, kata Anwar lagi, tindakan menaikkan secara mendadak harga minyak sekarang adalah preskripsi IMF. So stop chronism ok?

32. dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar kepada kerajaan tahun ini, dan mengapa tidak boleh diambil RM1 bilion untuk mengurangkan harga minyak Why eh.. Pak Lah?

33. “In fact, Anwar wants to debate with Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi or Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak or both of them, and not the Information Minister. This make me laugh out loud. Well Pak Lah is the finance minister right? Why sent Information Minister to brag nonsence (no fact and figures)? Or Shabery is better than other finance ministers? ;)

13 comments:

  1. Anonymous1:11 AM

    Hye faisal admar...

    Luckily I able to watch it over youtube today... :)

    Debates like these allow us civils to open... generate our mind and understand the policies done by the government and new ideas from the oppositions....

    But so far... Shabery did not even exactly explain the facts and figures about the government's policy in allowing the fuel hike price up to 41%...

    DSAI by the way also keep repeating the same way of 50-sen reduction... which was supposed to be for the price before the recent fuel price hikes... which was RM1.92 during March 8 General elections...

    Even so... hopefully this debate program could be done frequently in the future... for food of thoughts... This is indeed better than the parliament discussions so far.... dah macam pasar malam dahh!

    Just my 2-cents!

    ReplyDelete
  2. Did you read the whole points? You can't take RM1.92 after oil price increase in the whole world. So, reduce RM0.50 per liter sound good!

    Have you checked what DSAI said on net or book? I didn't say Shabery was wrong, just he had no point do defend himself too... point for oil price? I doubt.

    I agree that the debate should be carry on. Who is next? Mahathir vs Pak Lah? ;)

    ReplyDelete
  3. I have an award for you. :o)

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:13 PM

    nice post,
    yeah.. i think pak lah can do as good as shabery, from we see shabery just have no experience and anwar is deputy prime minister old time agao.. so shavery absolutely nervous like mahathir says in his blog.

    ReplyDelete
  5. tammy - thanks a lot tammy hehe i'm so happy! i put the award here.

    sixtyoldman - thanks. he has no experience and yet want to rematch with DSAI? Lol.

    ReplyDelete
  6. wah....
    dasyat giler ko nyer komen..
    bagus...bagus..
    ekekekeke...

    ReplyDelete
  7. komentar yang bagus....

    ReplyDelete
  8. yang di TV itu bukan debat..

    yang seorang cakap isi..

    yang lagi sorang balas sitkom..

    memang funny..

    ReplyDelete
  9. slm bro, fuh lengkap gile pasal perdebatan tersebut..aku cuma harap semoga benda ni boleh menjadi titik tolak supaya negara kita lebih demokrasi tentang hak bersuara..:) shabery bukan seorang pendebat..tapi bagi anwar tu mybe pentas debat dia yg tah brape ratus kali dah,hehehe..:)dari kat universiti mmg dia aktif berdebat camtu..

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:32 PM

    its a waste since the very beginning. its not shabery who makes the decision on the up price of oil. pak lah/samad should be on that bench.
    shabery was no one in the government, he has no experience and barely pulled through. such a waste of a good ads slot.

    ReplyDelete
  11. cry - eh ko yg suruh sgt aku post pasal debate nih... mana komen? ckp nak komen lah...

    riena - terima kasih :)

    katunx - haha. ya pening gak nak cari isi yang "sorang" lagi tuh ;)

    faisal - ya setuju. harap2 perdebatan mcm nih diteruskan. nampak lebih sihat jika dibandingkan dgn ahli parlimen yg masing2 nak tunjuk hero. nak debat sgt buat mcm nih... nah tunjuk la hero tuan2 ;)

    gossip - yes agree with you. why finance ministers sent information minister? lol.

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:20 PM

    Kalau ikut kesopanan Nordin Kadi:-

    Seolah-olah Nordin Kadi seumpama seorang yang telah diluluskan oleh UMNO sebagai penal BN akan buat serangan peribadi seboleh-bolehnya kepada DSAI, untuk mendapatkan keseronokan di kalangan kawan-kawan dalam UMNO bahawa Nordin Kadi adalah anjing UMNO yang baik.

    ReplyDelete
  13. Hmm kalau benar seperti yang dikatakan oleh saudara, maka malulah warga UUM.

    Apa pun biarlah kita neutral. Yang baik dari mana-mana pihak kita ambil dan yang buruk dari mana-mana pihak kita buang.

    Semoga negara kita kembali makmur... Insyaallah.

    ReplyDelete

Thank you for the comment.

Tamparuli Bridge (Tuaran, Sabah)

Tamparuli is a small town and a sub-district of Tuaran on the west coast of Sabah, Malaysia. It is populated mainly by native Dusuns, while ...