Share your travel experience!

Sunday, April 25, 2010

Budak Melayu bermata biru jadi tumpuan

image

SUNGAI PETANI 23 April - Kampung Teluk Amboi, Pulau Sayak, Kota Kuala Muda dekat sini menjadi tumpuan penduduk sejak beberapa hari lalu gara-gara seorang kanak-kanak lelaki Melayu bermata biru.

Kanak-kanak tersebut, Mohd. Aizat Aiman Mohd. Rizal, berusia 1 tahun 4 bulan menjadi tumpuan ramai kerana warna matanya berbeza dengan kebanyakan masyarakat negara ini yang rata-rata hitam atau perang.

Datuk kepada Mohd. Aizat Aiman, Ahmad Mustafa, 62, memberitahu, kejadian pelik itu berlaku selepas beberapa bulan cucunya dilahirkan.

"Semasa dilahirkan, matanya berwarna hitam macam kebanyakan kita. Namun, selepas beberapa bulan ia berubah warna menjadi biru dan berkilauan.

"Kami sekeluarga hairan kerana tidak mempunyai darah kacukan orang barat ataupun Asia Barat," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini semalam.

Ahmad berkata, keluarganya pernah membawa Mohd. Aizat Aiman menjalani pemeriksaan di beberapa hospital di Sungai Petani dan Pulau Pinang.

Namun, katanya, doktor mengesahkan mata Mohd. Aizat Aiman itu tidak mengalami sebarang masalah dan boleh melihat seperti kanak-kanak biasa.

Ditanya tentang kejadian aneh sebelum Mohd. Aizat Aiman dilahirkan, Ahmad berkata, semasa mengandung, ibu kanak-kanak itu, Noraini Ahmad, 31, dikatakan gemar bermain dengan seekor kucing peliharaan mereka yang bermata biru.

"Noraini suka membersihkan mata kucing itu kerana tertarik dengan warnanya yang kebiruan. Orang tua-tua kata, mungkin kejadian mata biru Mohd. Aizat Aiman ada kaitan dengan kenan kucing," ujarnya.

Bekas nelayan itu berkata, Mohd. Aizat Aiman itu juga mungkin mewarisi ciri-ciri bapanya, Mohd. Rizal Mohamad, 34, yang mata kanannya sedikit kebiruan tetapi tidak ketara.

"Noraini dan Mohd. Rizal merupakan insan istimewa kerana mereka berdua bisu dan mempunyai masalah pendengaran. Mereka bekerja sebagai operator kilang di Seberang Perai dan hanya pulang ke kampung dua minggu sekali," katanya.

Tambahnya, dia bagaimanapun berasa bimbang dengan masa depan Mohd. Aizat Aiman yang mungkin mewarisi kecacatan ibu bapanya yang tidak boleh mendengar.

"Doktor memaklumkan bahawa cucu saya ini disyaki mengalami masalah pendengaran dan perlu menjalani pemeriksaan dua bulan sekali di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani," katanya.

Ahmad bagaimanapun berharap, cucunya itu dapat menjalani kehidupan seperti insan normal.

"Dia seorang yang aktif dan sering menarik perhatian ramai kerana ciri anehnya yang bermata biru. Kini, dia juga mula petah bersuara walaupun setakat ini tidak dapat pastikan sama ada dia boleh bercakap atau tidak dalam beberapa tahun lagi. Kami doakan agar dia mempunyai sifat sempurna seperti orang lain," katanya.

(Source: Utusan)

28 comments:

  1. Wow...perhaps this is a hidden gene? :p

    ReplyDelete
  2. tekkaus - er, in low context communication please? :P

    ReplyDelete
  3. uish mmg aneh,
    tapi itulah yg dikatakan anugerah dari ALLAH S.W.T..

    i pun akn jadi mata biru jugak,
    tapi bila i bercontact lens lah,
    hahahahahaha;)

    ReplyDelete
  4. wanie - keith cakap ni salah satu jenis penyakit.

    ReplyDelete
  5. wow nice eyes, I've seen eyes with three colours before. Weird ya.

    ReplyDelete
  6. chris - 3 colors? omg. seriously?

    ReplyDelete
  7. lepas ni mesti ramai mama2 nak bela kucing mata biru?;p

    ReplyDelete
  8. tupai - haha fazilah pun ke? :P

    ReplyDelete
  9. owh ye ker,
    tapi kalau i yg bermata biru,
    bkn berpenyakit tau,
    tapi sengaja "CARI PENYAKIT",
    wakakakakaka:)

    ReplyDelete
  10. yelah,
    g pakai lense kan,
    carik penyakitlah tue,
    hahahahaha:)

    ReplyDelete
  11. Interesting... probably it's genetic, since the dad has bluish eyes. Still a bit strange, because the blue is so vivid!

    ReplyDelete
  12. wanie - baik pakai spec :P

    ReplyDelete
  13. terra - imagine i got blue eyes with fair skin. i will keep my hair black. wow! so irish lol.

    ReplyDelete
  14. yang sebelah tu bapak dia ke?

    ReplyDelete
  15. blue-eyed boy - mesti dimanja dan dijaga sakan ni.

    Mungkin ada 'distant relatives' dolu-dolu mempunyai sifat ni (mata biru/caucassian).

    ReplyDelete
  16. blue eyed boy,,, hope he will grow up to be like the real Frank Sinatra,,,,,,

    ReplyDelete
  17. drsam - bapa dia pun mata biru :)

    ReplyDelete
  18. eugene - you mean hope he can sing in the future? :P

    ReplyDelete
  19. Kalaulah AD bermata biru..hehe...
    Blog AD dah update on spot lepas baca yr comment..ngeh3x..

    ReplyDelete
  20. ad - uik... jap nak terjah

    ReplyDelete
  21. tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia, Tuhan yang kasi.

    ReplyDelete
  22. hhuhu.. yea.. might b dis happend along with any disease.. biasa le benda2 camnie.. mutation gene happend.. but people keep saying dis weird while d medical doc dnt know 2 explain 2 others.. lay man should be acknowldge for now and fowards.. hehe

    ReplyDelete
  23. syah - for sure only God knows the answer :) btw, the daddy also has the same blue eyes ♥

    ReplyDelete
  24. hi faisal, you can now submit your song entries here
    http://blogidol09.blogspot.com/2010/04/song-categories.html

    have a great day!

    ReplyDelete
  25. blue - ok! :) can't wait hehe.

    ReplyDelete

Thank you for the comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...