Share your travel experience!

Sunday, March 28, 2010

Tulang rusuk.

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).
Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya…

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah.

Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak “Kamu tidak cintakan saya lagi!!!”. LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak “Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!”

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah.

“Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing”.

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik… kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz “Selamat tinggal…”

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahawa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan sendiri.....

 

P/s: Read this from my friend’s blog –- Norjan.

23 comments:

  1. Ajal maut, jodoh pertemuan di tangan Allah swt...
    =)

    ReplyDelete
  2. Cukup dalam maksudnya. terasa tulang rusukku..

    ReplyDelete
  3. Women, you can't live with them, you can't live without them.

    ReplyDelete
  4. A touching story. :(

    ReplyDelete
  5. najiah, betul. tapi bila jadi macam ni, terdetik juga rasa penyesalan kan? :)

    ReplyDelete
  6. ocean, which one should i choose?

    ReplyDelete
  7. tekkaus, yes. life is like that...

    ReplyDelete
  8. nice.. LELAKI perlukan WANITA dan WANITA gak perlukan LELAKI

    ReplyDelete
  9. tupai, betul tu. selalunya, kita selalu tak hargai org yang kita sayangi sampai kita kehilangannya.

    ReplyDelete
  10. so..dh jumpak tulang rusuk dh????

    ReplyDelete
  11. love is soooo complicated...
    hurmmmmm

    ReplyDelete
  12. cik ijau, memang. tapi ada love baru happy :)

    ReplyDelete
  13. hehehe...tulah rasa cam pernah baca ja this statement...hehe mmg sad story n ada hikmah disebaliknya...tgk samada kita ada m'hargai x org yg hadir dlm hidup kita....

    ReplyDelete
  14. jan, dah dpt tulang rusuk? jgn tulang lutut dah le hehe

    ReplyDelete
  15. apa tulang lutut??tu faisal p cari org cukup lah ya..:p hehe tulang rusukku ntah kat mana...tgk dok cari lah ni....hopefully dpt jumpa...

    ReplyDelete
  16. jan, haha jgn tulang pipi ye

    ReplyDelete
  17. hehehe...faisal jgn pula tulang dagu ya...:p

    ReplyDelete
  18. jan, tulang hidung je.

    ReplyDelete
  19. tulang hidung??hehe banyak lah..kasi tinggi skt hidung ya!!..:p

    ReplyDelete
  20. jan - hidung i mmg penyek haha

    ReplyDelete
  21. Anonymous12:34 AM

    asli ga cerita itu...???

    ReplyDelete

Thank you for the comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...