Share your travel experience!

Sunday, February 27, 2011

A Thousand Splendid Suns

I have read this book which was given by my best friend (Ajil) and ex-collage friend (Noorjan). Yes, they have the same taste I guess and that’s why I got 2 same books on my birthday (Kite Runner this year?)

I seldom read this kind of book which most of the time I will be reading a science-fiction ones. So, it’s cool to give a try on it.

When I just read few pages, I found the book not so interesting which it slowed me down. You won’t believe that I finish another book in the toilet because most of the time when I was not on the toilet will be occupied with completing my assignments. Yes, some of my friends claimed that it was just an excuse for me not joining them hang out at café or restaurant but seriously mate, the assignments really killing me and until today, I still got 2 assignments that needed my attention.

The story is about Afghan people; their culture, belief and life. The author knows how to blend them together and makes it interesting to read.

I do not think it’s cool to write the whole story in here but I’d suggest you to get a copy and finish it. Pay attention on Mariam and Laila the most.

Seriously, I do not like the ending for Mariam.

Wednesday, February 23, 2011

I’m getting old.

Oh shit! It is hard to believe that I could say this, out.

Busy, busy, busy and busy is an excuse for me when I forgot things like birthday, route or even names and numbers.

Today I’m so frustrated with myself when I forgot to take my rackets (yes, TWO rackets) that I sent to my favourite sport shop Add One (Ah Yam is the owner and well known) last week. I suppose to take it on Monday but since I did not play on Monday because I was too exhausted, so I plan to take it on Wednesday before badminton. Too bad, I fell asleep as soon as I reached home. I fell asleep a few time when I drove home especially when I stuck in the traffic jam. I hate traffic jam and I really have no idea when there are so many places pack like sardines in the can. Weird thing is, it becomes worse when the traffic police replace the traffic lights. Suppose it works otherwise, right? Sigh.

I woke up it was almost 8 and I rushed to eat dinner and take shower. Then, I realized that there was no racket in the bag.

There are many reasons why I can forgot things easily.

1. I’m very stress lately with works and the bad result from the exam.

2. … or I’m getting old?

The latter one sounds lame, I know.

So, today I have wasted my overtime because I went home early and clumsily ate dinner and took shower. End up, I could not go for badminton. Great!

Monday, February 14, 2011

My Birthday

It was my birthday on February 9.

I got:

1. iPhone4 leather casting and new Fererro Rocher.

2. A book – The Alchemist.

3. A wristband.

4. A great dinner at Victoria Station (I ate lobster).

Thank you so much for the great gift.

To those who wished me Birthday, thank you so much too.

Time flies too fast, and when we realize… we are older now and got little time for us to achieve the goal in life.

 

Take care.

Sunday, February 13, 2011

8 beach boys arrested over attack on man along Batu Ferringhi beach

GEORGE TOWN: Police arrested eight beach boys, who allegedly attacked a man along Batu Ferringhi beach here, to help in investigations.

The 26-year-old victim was believed to be involved in a heated argument with a group of more than five men before he was attacked with wooden sticks and helmets.

He was later sent to the Penang Hospital for head injury.

Penang police chief Datuk Wira Ayub Yaakob said initial investigation revealed that the attack could be over unpaid debts.

“We arrested two beach boys after the 2am incident on Saturday and another six on Sunday.

“Two of the eight suspects, aged between 20 and 30, were tested positive for drugs.

“We have also retrieved the closed-circuit television footage from Jalan Emas that have captured images of the attack for investigation,” he said when met at the Penang Hospital Sunday after visiting a policeman at the intensive care unit.

DCP Ayub warned unlicensed beach operators to be more responsible in their activities pending proper guidelines and standard operating procedures.

“Make sure there is no territorial dispute, gangsterism or drugs involved or we will not hesitate to take action,” he said.

It was reported Sunday that Penang has relaxed the temporary ban on water sports along Batu Ferringhi.

Chief Minister Lim Guan Eng had said unlicensed beach operators would be allowed to operate under strict surveillance over a seven-day period that ends on Feb 19.

On Feb 5, the state announced a temporary ban on all water sports activities in Batu Ferringhi following an accident involving a Chinese tourist.

Zhu Li, 47, broke both her legs when a water scooter rammed into her on the beach where she was taking a walk.

On Christmas Eve last year, seven-year-old Rina Aizawa from Japan was playing on the beach when a parasailing rope hooked her neck, lifting her off the ground and dragging her for a short distance at the beach.

On Jan 18, Qian Tian Zi, 23, from China sustained leg injuries when she was about to be launched into the air during parasailing.



8 beach boys arrested over attack on man along Batu Ferringhi beach

Monday, February 07, 2011

Di manakah aku?

Aku menaiki sebuah kenderaan. Aku tak pasti sama ada ianya sebuah kereta ataupun van. Kami semua berpakaian putih. Aku keliru. Ke manakah hala tuju? Apakah tujuan? Aku seperti hilang arah. Atau pun lupa. Seperti dalam wayang-wayang Inggeris, ada alat untuk menghilangkan ingatan.

Kemudian kenderaan itu berhenti di suatu tempat. Aku masih terngiang-ngiang. Tidak tahu di manakah tempat itu.

Kami semua diturunkan.

DI MANAKAH AKU?

Bila kami semua berkumpul, aku dapati bersama-sama aku terdapat kawan adik ku. Arina jika aku tak tersalah nama. Bersama kawannya. Aku tidak berapa kenal atau tahu namanya. Kami semua kelihatan seperti tidak tahu apa yang akan berlaku seterusnya dan tidak tahu apa tujuan kami dibawa ke situ.

Kemudian kami mula berjalan. Berjalan ke satu lorong yang agak suram. Di sebelah kiri terdapat sebuah kawasan yang kelihatan seakan padang bola tetapi tiada rumput. Seakan-akan kolam renang pun ada. Yang dipenuhi pasir.

Apabila melepasi lorong suram itu, kami menjumpai sebuah kolam. Sekelilingnya terdapat batu-batu. Seram bila melihat kolam itu. Tak rasa seperti hendak mandi pun.

Kemudian kami semua terkejut. Terdapat makhluk-makhluk pelik tidak jauh dari kolam itu, di hadapan. Ada yang terjerut leher, ada yang mata terkeluar dan ada yang lidah terjelir. Semuanya dalam keaadaan ngeri. Macam alien pun ada. Seorang lelaki berpakaian serba putih, menerangkan itu semua orang yang bunuh diri. Aku terdiam. Kenapa pula orang yang bunuh diri ada di sini? Pelik. Seram sejuk juga melihat keadaan macam tu. Kemudian aku hendak berpatah balik kerana semua ingin kembali ke tempat kami berkumpul. Aku dikejutkan dengan seorang wanita yang berbibir sangat tebal entah apa lah salah dia pula sampai jadi macam tu. Di dalam otak aku, aku rasa macam dah di akhirat! Mana taknya, dengan semua orang dalam keaadaan macam tu!

Kemudian tiba-tiba aku ternampak kawan adik ku itu. Pakai bikini dan lari terjun ke dalam kolam tu. Terjun ke tengah-tengah kolam sambil menjerit “Aku tak suka pink!”. Baru aku sedar batu-batu di sekeliling tu berwarna pink. Entah apa kena mengena batu pink tu dan dia terjun aku pun tak tahu. Dalam hati aku cuma berasa, dia terjun sebab terpaksa dan berkaitan dengan makhluk-makhluk pelik yang dikatakan bunuh diri tu.

Baru aku sedar, tinggal 3 orang saja dengan aku. Lagi dua orang tu, nampak lebih matang dari aku. Kemudian kami bertiga masuk ke dalam kolam yang dipenuhi pasir tu. Sehingga ada seorang lelaki yang berpakaian serba putih datang menegur. Yang pelik, aku tak dapat membezakan lelaki ini dengan yang sebelumnya. Entah kenapa.

Aku dan dua orang lagi hanya mundar-mandir di sekitar kolam pasir tersebut.

Kemudian lelaki itu berjalan naik tangga yang terdapat disebelah kanan kami. Salah seorang lelaki yang ada dengan kami ikut lelaki itu dan entah apa yang dibuatnya.

Tinggal aku dan seorang lagi lelaki yang aku pun tak kenal. Datang lagi lelaki serba putih memberikan kami semangkuk kacang. Kacang goreng tak silap aku. Kami berdua pun makan. Lalu pula seorang lelaki yang tidak berbaju dan hanya berseluar putih. Melalui kolam pasir itu. Entah apa tujuannya. Aku yang hanya ingin menunjukkan kebaikan, moga-moga aku dilepaskan dari tempat ini memberi segenggam kacang tersebut kepada lelaki tersebut. Dia ambil dan terus berlalu pergi.

Lelaki serba putih itu berlalu pergi menaiki tangga itu lagi. Dan lelaki yang terakhir bersama aku mengikutnya.

Aku hanya duduk di atas pasir itu sambil memejam mata. Tak tahu apa nak difikirkan.

Apabila aku membuka mata, aku dapati di hadapan aku terdapat 3 orang lelaki berpakaian putih. Salah seorangnya ialah Jehan Miskin. Entah macam mana pula dia pun ada di situ. Aku rasa lega. Cuma dia nampak berbeza dengan berserban di mana selalunya dia gemar menayangkan badannya.

Ketiga-tiga orang tu nampak gelisah. Jehan naik ke atas melalui tangga yang aku lihat 2 orang lelaki sebelum ini naik. Dia berlawan dengan seorang lelaki berpakaian serba putih dan berjanggut. Dia menang. Dia turun ke bawah ke kolam pasir dan bergaduh dengan seorang lagi berpakaian serba putih. Dia menang lagi.

Baru aku sedar, 2 orang lelaki yang bersama aku sebelum ini telah kembali bersama aku. Kemudian Jehan dan 2 orang lelaki bersamanya berjalan menerusi lorong suram dan kolam yang menakutkan berhampiran dengan bilik-bilik khas orang bunuh diri. Terdapat beberapa orang berpakaian putih menjaga di pintu pagar. Terdapat sebuah van putih sedang menunggu kami. Lega rasanya boleh keluar. Tiba-tiba aku dapat rasakan bahawa aku dan 2 orang lagi yang bersama aku sebelum ini tidak dapat pulang.

Jangkaan ku tepat sekali.

Hanya Jehan dan 2 orang lelaki itu dapat menaiki van dan kami bertiga tidak dapat keluar. Beberapa orang yang berpakaian serba putih itu menutup pagar. Alangkah hampanya!

Kemudian, aku dan 2 lelaki tersebut berlari. Menaiki tangga yang kami tak pernah naik sebelum ini. Kemudian aku sedar kami naik salah tanggga. Kemudian salah seorang daripada mereka masuk ke dalam satu bilik dan aku menarik tangan lelaki seorang lagi. Pintu tertutup. Lelaki itu tidak keluar. Aku dan lelaki seorang lagi mula berlari dalam keaadaan panik.

Tiba-tiba kami sedar semua bilik-bilik itu merupakan bilik mayat!

Pelik. Tapi tak ada masa nak fikir. Lari ke pintu tangga kembali tiba-tiba jalan mati dan rupanya pintu itu masuk ke tandas. Kami keluar balik, kami di dalam bilik mayat. Patah balik di dalam tandas!

Lelaki tadi mula menjerit “Hantu!” dan menuding jari ke arah cermin tandas. Aku tak nampak apa pun. Kemudian menjerit lagi “Hantu!” di mangkuk tandas. Aku terlalu panik dan terus teringat Tuhan. Aku melaungkan “Allahuakbar!”

Tiba-tiba kami di satu tangga dan terus berlari turun. Aku terus melaungkan azan. Sambil berlari turun. Di sekeliling kami terasa seperti kami berada di hospital dan ramai orang berbaju biru berjalan lalu-lalang dan memerhatikan kami. Aku terus membaca doa yang aku tahu termasuk doa makan, doa ke bilik air sehingga niat berpuasa! Begitu takutnya aku. Kemudian kami berada di pintu pagar yang tiada orang jaga seperti sebelumnya. Kami menunggu... dan aku masih membaca semua doa.

Jam berbunyi.

Pukul 6 pagi rupanya. Aku bermimpi. Tapi mulut ku masih membaca semua doa.

Aku terus berfikir... dan terus berfikir... Adakah aku perlu berubah? Adakah perubahan itu satu perkara yang betul atau aku akan menyesal? Adakah ianya suratan? Entah. Aku bingung.

Aku pegang perutku yang masih sakit. Aku perlu jumpa doktor hari ini.

 

 

(Nota: Cerita sepatutnya terputus-putus sebab aku asyik terjaga dari tidur. Dan sepatutnya lebih panjang. Cuma ini yang aku ingat dan tanpa diedit. Wallahualam...)

Sumber gambar: Solihin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...